Review Vittoria Corsa Pro 28 mm fietsband - Racefietsblog.nl (2024)

Review Vittoria Corsa Pro 28 mm fietsband - Racefietsblog.nl (1)

Ik had het al aangekondigd nadat ik in Italie was geweest, maar nu is het tijd om mijn ervaring met de Vittoria Corsa Pro 28 mm op te schrijven. Sinds mijn bezoek aan het Vittoria hoofdkantoor in Brembate zitten deze Vittoria Corsa Pro’s op m’n racefiets. In April werd dit nieuwe topmodel van Vittoria gepresenteerd toen Mathieu van der Poel er net Parijs – Roubaix mee had gewonnen. Mijn eerste indruk was ook zeker goed, maar nu heb ik er dus ook mijn normale trainingsrondjes mee gefietst voor een uitgebreide review. Niet alleen in zonnige omstandigheden maar ook door weer en wind.

Die looks!

Eerst nog maar even over de looks. Wat mij betreft is dit toch wel de gumwall kleur die je wil hebben. Gelukkig heeft Vittoria deze kleur nagenoeg gelijk gehouden, vergeleken met de vorige Corsa Pro. Niet te geel, niet te bruin, precies goed. Op veel fietsen maakt zo’n band net even een positief verschil wat betreft de looks. De band is ook alleen maar verkrijgbaar in deze kleur. Oke, hij is er sinds kort wel in een gelimiteerde uitvoering die goudkleurig is, maar zelfs dan heeft deze versie mijn voorkeur. De band is er wel in verschillende breedtes. 24mm, 26mm, 28mm, 30mm en 32mm. Zoals gezegd fiets ik met de 28 mm. Op mijn Roval Rapide CLX II wielen meten ze op de velg ook ook 28mm.

Review Vittoria Corsa Pro 28 mm fietsband - Racefietsblog.nl (2)

Technisch: Corespun-K, Grafeen en Silica 2C

De band is verbeterd volgens Vittoria. Hij is namelijk 12% sneller geworden maar ook 18% lekbestendiger en ook nog 4% lichter dan de vorige Corsa. Hoe ziet de band er technisch uit? Allereerst is het karkas van de band van katoen. Om precies te zijn is het een combinatie van katoen versterkt met kevlar. Zo moet je minder lek rijden maar heb je toch de soepelheid van katoen. Bij Vittoria noemen ze dit de Corespun-K Casing. Dit karkas heeft een fijne TPI van 320.

Dan het zwarte loopvlak. Dit is een combinatie van grafeen met silica 2C. Dit zorgt voor een rubberlaag met een combinatie van snelheid, grip en een goede lekbestendigheid aldus Vittoria. Deze laag is met het proces dat vulkanisatie heet, naadloos op het karkas vastgemaakt. Hij wordt er niet meer op gelijmd zoals bij de voorganger nog wel gebeurde. De hieldraad van de band die in de velg haakt, is ook geschikt voor hookless velgen. Dit geldt voor de maten vanaf 28mm. De 24mm en 26mm versie is dan weer niet geschikt voor hookless velgen.

De banden zijn geschikt om tubeless te rijden, uiteraard als de velg daar ook geschikt voor is. Ikzelf rijd de band in deze test met een normale binnenband, enerzijds omdat de meeste mensen om mij heen nog met binnenbanden rijden op een racefiets. Anderzijds omdat ik alle fietsbanden in principe test met binnenbanden en zo een beter vergelijk kan maken.

Monteren en testen maar

Bij het monteren van de banden valt direct op dat de hieldraad stug is. Nu weet ik uit ervaring met andere banden dat bij de Roval Rapide CLX II wielen het vaak moeite kost om de banden eromheen te krijgen. En met deze Corsa Pro banden kost het inderdaad veel moeite om ze erop te krijgen. Voor het vergelijk hebben we ze ook nog even om een andere velg gelegd waar andere banden ook normaal op te monteren zijn. Daarop kan je ze gewoon zonder bandenlichters op de velg krijgen. Dus deze Vittoria Corsa Pro’s zijn makkelijk te monteren. Maar in mijn specifieke geval moet ik de bandenlichter dus niet vergeten voor het geval ik lek rijd. Maar gelukkig is mijn ervaring dat ze niet snel lek rijden, maar daarover straks meer.

Oké de banden zitten op mijn eigen racefiets. Dan maar kilometers maken op mijn thuisrondjes en dat heb ik de afgelopen maanden ook gedaan. Elke ondergrond heb ik ondertussen wel gehad. De eerste maanden nog vooral op het asfalt maar gedurende de testperiode heb ik ook verschillende schelpen en gravelpaadjes meegepakt.

Review Vittoria Corsa Pro 28 mm fietsband - Racefietsblog.nl (3)

Indrukwekkende grip en soepelheid

Ik was al erg te spreken over de grip van de band op het droge asfalt in Italië. Nu heb ik mijn trainingsrondjes ook kunnen rijden met de band en het enthousiasme is er nog steeds. De grip is uitstekend, waardoor je ook met meer durf en zekerheid door een bocht stuurt. En ja, het regent hier ook regelmatig dus ook op nat asfalt heb ik de nodige kilometers gemaakt. Op nat wegdek doet de band het prima qua grip. Tijdens het testen is het altijd lastiger de grens op te zoeken op nat asfalt. Maar zoals gezegd heeft de band ook in natte omstandigheden fijn grip waardoor je ook genoeg controle houdt. Los van de grip is ook de soepelheid van de band heel erg fijn. De band geeft een hele goede algehele indruk. De rijbeleving is indrukwekkend! Dat komt dus door de soepelheid van de band in combinatie met de uitstekende grip.

Goeie grip gaat vaak samen met snellere slijtage van de band. Bij de oude Corsa’s was dat zeker het geval en daarbij kreeg je soms scheurtjes omdat het loopvlak nog op het karkas gelijmd was. Deze band slijt echt minder dan de vorige Corsa’s al is slijtage toch veelal gekoppeld aan grip. En dat is in dit geval ook zo. De band heeft een aantal indicatoren om te zien of de band ver genoeg afgesleten is en aan vervanging toe is. Deze gaatjes midden op de band hebben als bijschrift TWI (Thread Wear Indicator) zodat je ze iets makkelijker kan vinden.

Dan de snelheid van de band. Tijdens de ritjes wordt ik steeds weer blij van hoe snel de band voelt. We kunnen niet meten of deze inderdaad sneller is dan bijvoorbeeld de concurrentie maar de band voelt snel. En hij rijdt dan ook zeker als een van de snellere banden op de markt. Als we dan kijken naar verschillende websites die snelheid van banden testen zoals Aerocoach en BRR dan komt de band daar ook als een van de snellere banden uit. Zeker als je wedstrijden rijdt, wil je graag zo snel mogelijk en dan is dit een mooie graadmeter. Maar goed, als je ziet hoeveel overwinningen Jumbo Visma met de banden heeft gehaald (tube of tlr), dan weet je al dat je er wedstrijden mee kan winnen.

Review Vittoria Corsa Pro 28 mm fietsband - Racefietsblog.nl (4)

Lek rijden of beter gezegd niet lek rijden

Maar bij een band draait het om meer dan alleen rolweerstand. Een belangrijk punt waar ikzelf ook vrolijk van wordt is de lekbestendigheid. Je kan wel seconden per uur winnen, maar als je lek rijdt, kost dat veel meer tijd. En als je gewoon lekker voor je hobby fietst, dan wil je ook het gedoe van lekrijden vermijden. De afgelopen zes maanden heb ik geen één keer lek gereden. En dan heb ik niet alleen droog asfalt gereden. Zoals ik hierboven ook al noem, heb ik meerdere ritten in de regen gereden. De band gaf me genoeg vertrouwen om ook gewoon gravelpaden mee te pakken. Ja zelfs die gravelpaden met schelpen heb ik in de regen gereden en de band wil blijkbaar niet lek. Dat is toch wel fijn al snap ik ook dat je wel eens pech kan hebben dat je net in een schroefje of stukje glas rijdt. Wel handig om even te melden dat Vittoria ook nog de Corsa Pro Control heeft. Dit is de meer lekbestendige versie van de band die wij hebben getest. Dus die optie heb je ook nog als nog meer zekerheid wil. Maar goed, ik heb de afgelopen maanden niet lek gereden terwijl ik me niet heb ingehouden welke paadjes ik fietste.

Comfort

Dan het comfort waarmee je rijdt. Daar is de 28 mm toch wel een fijne maat voor. Je kan zo met wat minder bandenspanning rijden dan met smallere banden. Zelf geeft Vittoria in een tabelletje aan wat de aanbevolen bandenspanning is voor jouw band en specifiek in combinatie met jouw gewicht. In mijn geval zou dat 4,9 bar. Daarmee worden kleine oneffenheden op de weg duidelijk weggefilterd. Ikzelf hou altijd van een iets hardere bandenspanning dus ik reed voornamelijk met 5,5 bar.

Prijs is altijd een leuk onderwerp. Als iets prijzig is, wordt er veel gereageerd op de socials en dat zal bij deze banden niet anders zijn. Met een adviesprijs van bijna € 95,- per band is het inderdaad een van de duurste tubeless ready banden op de markt. En daar moet iedereen zelf over beslissen of dat past in het budget.

Specificaties

Band: Vittoria Corsa Pro Tubeless-ready
Maat: 28mm (ook in 24mm, 26mm, 30mm en 32mm)
Gewicht: 295 gram
Adviesprijs: € 94,95 (per band)

Conclusie

Als je bovenstaand hebt gelezen dan kan je wel zeggen dat ik heel erg enthousiast ben over de nieuwe Vittoria Corsa Pro. De grip is uitstekend, zeker ook in natte omstandigheden. Maar waar ik vooral blij van wordt is de combinatie van lekbestendigheid, looks, souplesse en grip. Dat de band minder slijtage vertoont dan de vorige Corsa Pro is heel mooi meegenomen, maar zo’n band koop je niet als je alleen een band wil die zo min mogelijk slijt. Daar heeft Vittoria andere banden voor. Ik kan er nog lang over praten maar ik heb de banden nog steeds onder mijn racefiets zitten, en dat blijft voorlopig ook wel zo. Dat zegt toch genoeg.

meer info via Vittoria

Review Vittoria Corsa Pro 28 mm fietsband - Racefietsblog.nl (5)

Tags: tubeless Vittoria